Logo

Judith Hofland

Tijdens de opleiding theaterdesign (HKU) maakte ik kennis met interdisciplinair werken en begon ik te werken met video en het creëren van installaties: ruimtes waarin het publiek een ervaring beleeft. 

Vanwege een sterke drang om zelf theater te maken in vernieuwende vormen ben ik naast mijn werk scenograaf ook als beeldend theatermaker eigen projecten gaan ontwikkelen. In mijn eigen werk stond de interactie en de ervaring met het publiek centraal. En was mijn zoektocht vooral gericht op het gebruik van nieuwe (media) vormen.  In 2008 en 2009 was ik een van de eersten die audio- en videotours op de festivals Oerol en Over het IJ creëerde. Het publiek kreeg opdrachten in de openbare ruimte en kon actief handelen binnen de voorstelling.

Ik heb veel met video gewerkt in decors of bij het maken van trailers, camerawerk leerde ik op het podium bij de voorstelling Opening Night (ITA). Zelf edit ik video’s voor verschillende doeleinde in het theater en online, met Final cut pro. 

Door het creatieve proces vanuit verschillende standpunten te hebben ervaren, kan ik me goed verplaatsen in de verschillende aspecten van het (multidisciplinaire en beeldende) makerschap. Vanuit die expertise coach ik theaterstudenten tijdens creatieve processen en het realiseren van eigen concepten.

De afgelopen jaren ben ik bezig geweest mezelf te ontwikkelen binnen het onderwijs. Ik heb de Ludodidactiek master gevolgd op de HKU. Het ontwerpen van spel met feedback is een verbreding van mijn achtergrond als ervaringstheatermaker. Nu ontwerp ik naast decors, ook games of interactieve ervaringen voor in het theater of in het onderwijs. Ik gebruik daar alle denkbare vormen voor, die het best passen bij wat we met het concept willen vertellen. Soms is dat in de vorm van een voorstelling, soms in de vorm van een interactieve les. Ik werk graag samen in een team of in opdracht van maatschappelijke organisaties.